Marzenia a optymalizacja kosztów

2019-12-19T23:25:40+00:002 lutego 2019|

W dzisiejszych czasach wiele firm zdaje się nie zwracać uwagi na swoje faktyczne potrzeby, a jedynie ulega modzie bycia „innowacyjnym za wszelką cenę” i chce inwestować w kolejne rozwiązania, które tę innowacyjność mają zapewnić – zapominając czasami o optymalizowaniu nakładów inwestycyjnych.

Optymalizacja nakładów inwestycyjnych w stosunku do potrzeb – czyż nie o to powinno chodzić wszystkim inwestującym w automatyzację, robotyzację i inne rozwiązania przyspieszające pracę? Czyż nie to powinno stać na szczycie listy celów do osiągnięcia, które są argumentem do często wielomilionowych inwestycji? Wydawać by się mogło, że to oczywiste, jednak moja ponad 20 letnia obserwacja rynku pokazuje, że właśnie o tej optymalizacji zapominamy, czasami podążając za modą, a czasami po prostu marząc o nowościach, które nie zawsze są nam potrzebne.

Nie trzeba być finansistą (i nim nie jestem), żeby wiedzieć, że nowe wdrożenia pociągają za sobą nakłady inwestycyjne, które powinny się amortyzować w trakcie produkcji.

Często jednak da się zauważyć, szczególnie w pierwszych etapach rozmów z klientami, kiedy omawiamy sprawy związane tylko ze stroną techniczną i technologiczną procesów, że optymalizacja kosztów odchodzi na drugi plan.

Jak to wygląda w rzeczywistości?

Żyjemy pod ciągłą presją środków przekazu. Wszędzie zasypywani jesteśmy hasłami: „Przemysł 4.0”, Innowacyjność, Internet Rzeczy, automatyzacja, robotyzacja … Przepływ informacji jest jeden i krzyczy: musisz być innowacyjny, musisz automatyzować, no i koniecznie wprowadzamy „Przemysł 4.0”.

Nie ma się więc co dziwić, że w dziesiątkach firm w całej Polsce rodzą się marzenia i pomysły, które konkretyzują się z czasem w plany wprowadzania zmian na swoich podwórkach. Wtedy właśnie wkraczamy my, realizatorzy tych planów i dostawcy rozwiązań –  ludzie, którzy mogą pomóc spełnić marzenia, lub wręcz przeciwnie – odradzą i  zweryfikują je. Bo choć nie jestem finansistą, a inżynierem, który wie jak projektować i budować maszyny, to właśnie o finansach klienta i optymalizacji kosztów zawsze pamiętam.

Czy każde marzenia opłaca się spełniać?

Są firmy, które od początku mają wszystko zaplanowane i poukładane. Jest pełna świadomość kosztów nowego wdrożenia i chodzi jedynie o doprecyzowanie i dostosowanie się do istniejących standardów. W tych przypadkach wystarczy tylko przygotować koncepcję zawierającą przedstawione założenia i zrobić ofertę cenową. Przykładem są tutaj firmy z branży Automotive.

W przypadku przedsiębiorstw, które przymierzają się do skoku technologicznego z wykorzystaniem dostępnych środków i nowinek na rynku, bywa niestety bardzo różnie. Często jest tak, że po analizie procesów, występujemy w roli „wielkich hamujących”, studzimy emocje, urealniamy marzenia do rzeczywistych potrzeb, które w zupełności zaspokoją wymagania na tym etapie.

Nierzadko okazuje się, że nasi klienci potrafią zdefiniować skutki swoich problemów, próbując im zaradzić, a nie uświadamiają sobie ich przyczyn – a to na tym powinniśmy się wszyscy skupić. Kolejną bolączką jest to, że proponowane przez klienta rozwiązania, co do wyposażenia i zastosowania komponentów, przewyższają znacznie planowany budżet, a ich czas amortyzacji  przekracza długość trwania produkcji określonego wyrobu. Okazuje się na przykład, że mamy dostarczyć bardzo wydajny automat, który przy aktualnym wolumenie produkcji, będzie pracował tylko 3 dni w miesiącu, a następnie stał przykurzony na hali. I jaki jest sens takiej inwestycji?

Pamiętajmy, że zakupienie robota czy systemu wizyjnego jest tylko częścią procesu. Wyzwaniem i celem nadrzędnym jest stworzenie bezpiecznego środowiska do ich pracy, uzbrojenie i oprogramowanie, aby mieć gwarancję ich niezawodnej pracy. To też kosztuje i to wcale nie mało. Trzeba mieć wyszkolonych ludzi, którzy będą w stanie obsługiwać taki sprzęt na co dzień, konserwować i doglądać, weryfikować ich działanie, zwłaszcza jeśli np. systemy wizyjne nadzorują jakość w firmie. Czy wszystkie polskie firmy są na to przygotowane? I w tym jest nasza duża nasza rola – dostawców – by uświadomić to wszystko klientowi.

Dlatego słuchajmy siebie nawzajem, współpracujmy i ufajmy sobie. Zrobić można wszystko tylko czy zawsze ma to sens? Dość często okazuje się, że założone cele można osiągnąć prostszymi środkami, przy niższym nakładzie finansowym.. Praktyka uczy, że proste rozwiązania najtrudniej wymyśleć. Dlatego tak ważny jest ciągły dialog pomiędzy dostawcą, a klientem. Projekty realizowane wspólnie przez obie ekipy: klienta jako źródło wiedzy i doświadczenia w konkretnej technologii i dostawcy, jako tych, którzy wiedzą jak to przełożyć na końcowe rozwiązanie. To jest, według mnie, najlepsza recepta na sukces końcowy i spełnianie marzeń – ale tylko tych uzasadnionych.

I po co ja to wszystko piszę, właściciel firmy, która na co dzień zajmuje się automatyzacją i robotyzacją, a tzw. „Przemysł 4.0” jest chlebem powszednim naszej działalności? Wygląda tak jakbym podcinał gałąź na której siedzę próbując hamować inwestycje już na samym jej starcie. Po prostu chodzi o uczciwość w stosunku do klientów i umiar, który zapewni trwały rozwój ich firm, a nie jednorazowy „fajerwerk” i uleganie modzie. A ponieważ każdy biznes to jednak pieniądze, myślę, że dzięki temu dłużej przyjdzie nam wszystkim posiedzieć na tym drzewie.

Paweł Żabiński

Współwłaściciel Projektowanie Maszyn W.Pietrzyk, P. Żabiński Sp.J.

Korzystając z tej witryny, przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej Ok

Polityka prywatności

I. Polityka cookies 1. Definicja plików cookies Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) to niewielkie jednostki danych, które są tymczasowo przechowywane przez przeglądarkę na twardym dysku komputera. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny identyfikator, czyli anonimowy, losowo generowany numer, który jest przechowywany na urządzeniu. Niektóre z nich zostają usunięte po zakończeniu sesji w przeglądarce, inne są zapisywane na dysku komputera na dłużej. Informacje zawarte w plikach cookies nie są zbierane w celu pozyskania danych osobowych, mimo to w pewnych okolicznościach mogą pozwolić na ustalenie tożsamości konkretnego Użytkownika, co oznacza, że można je zaliczyć do danych osobowych. 2. Powody stosowania cookies Pliki cookies są używane, aby ułatwić Użytkownikom korzystanie ze Strony Internetowej http://www.pm.gda.pl. Pliki cookies i zawarte w nich informacje używane są do ulepszenia oferowanych usług, np.: umożliwiają podmiotowi prowadzącemu Stronę Internetową rozpoznanie urządzenia, dzięki czemu nie jest konieczne podawanie tych samych informacji kilkukrotnie podczas jednego zadania np. wypełniania formularza lub ankiety; liczą, ile osób używa serwisów, aby usprawnić korzystanie z nich i zapewnić odpowiednią szybkość łącza; analizują dane, aby prześledzić, jak Użytkownicy odbierają różne aspekty strony internetowej, dzięki czemu można ją stale ulepszać. 3. Rodzaje plików cookies Stronie Internetowej Plik cookie Cel Sesja strony (plik własny) Tzw. cookies sesyjne (tymczasowe) są potrzebne ze względów technicznych i umożliwiają realizację podstawowych funkcji witryny, jak np. formularz kontaktowy. Google Analitycs (plik zewnętrzny) Strona Internetowa używa usługi Google Analitycs do zbierania danych o Użytkownikach. Podczas analizy ruchu na Stronie Internetowej można ustalić m.in.: - jak Użytkownicy trafili na stronę, czy poprzez wyszukiwarkę, czy poprzez odesłanie z innej strony, czy bezpośrednio wpisując ręcznie adres strony w przeglądarce, - w jakim miejscu fizycznie przebywali, - z jakiego systemu operacyjnego, przeglądarki, rodzaju urządzenia korzystają, - jak długo przebywali na Stronie Internetowej lub na konkretnych podstronach. Aby zobaczyć zawartość pliku cookie, wystarczy otworzyć przeglądanie plików cookie w oknie przeglądarki. Wyświetlony zostanie krótki ciąg liczb i znaków. Pokazane liczby są kartą identyfikacyjną, która jest widoczna jedynie dla serwera, który wysłał ten plik cookie. Aby uzyskać informacje dotyczące tego, jak sprawdzić kod w przeglądarce na telefonie komórkowym, należy zapoznać się z odpowiednią częścią instrukcji obsługi telefonu. 4. Blokowanie plików cookies W większości przypadków oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (czyli przeglądarka internetowa) domyślnie pozwala na przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. We wszystkich nowoczesnych przeglądarkach możliwa jest jednak samodzielna zmiana ustawień dla plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika. Należy jednak pamiętać, że ograniczenie plików cookies może wpłynąć na funkcjonowanie Strony Internetowej. Ustawienia znajdują się zazwyczaj w menu Opcje lub Preferencje w danej przeglądarce. W razie potrzeby należy użyć opcji Pomoc w przeglądarce, aby uzyskać więcej szczegółów. Wyczerpujące informacje, dotyczące zmiany ustawień w przeglądarkach, znajdują się również na stronie http://wszystkoociasteczkach.pl/. II. Ochrona danych osobowych Dane osobowe Użytkowników są przetwarzane zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Administratorem danych osobowych oraz podmiotem prowadzącym Stronę Internetową jest PROJEKTOWANIE MASZYN W. PIETRZYK P. ŻABIŃSKI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, z siedzibą w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Grunwaldzka 68, 83-000 Pruszcz Gdański, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod nr KRS: 0000826069, NIP: 9570474774, REGON 191226138. Dane osobowe Użytkowników uzyskane poprzez Stronę Internetową będą przetwarzane pod warunkiem uzyskania od Użytkownika zgody (w zakresie adresu e-mail) lub będą przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, w celu prowadzenia Strony Internetowej. Użytkownik zapisując się na usługę Newsletter wyraża zgodę na otrzymywanie od podmiotu prowadzącego Stronę Internetową informacji handlowych i marketingowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, na wskazany w formularzu kontaktowym adres e-mail. Użytkownik ma prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, przy czym cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane osobowe, o których mowa w pkt. 3 powyżej, mogą być powierzane do przetwarzania dostawcom usług informatycznych lub agencjom marketingowym działającym na zlecenie Administratora danych osobowych, w celu świadczenia przez nie usług na rzecz podmiotu prowadzącego Stronę Internetową. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, a Użytkownik ma prawo wglądu do swoich danych i ich poprawiania, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, udostępniania, przenoszenia oraz sprzeciwu wobec ich przetwarzania. Uczestnik może zażądać od Administratora danych osobowych usunięcia swoich danych osobowych. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w przypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. W celu zapewnienia usunięcia, modyfikacji lub złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych Użytkownik powinien wysłać e-mail na adres: pm@pm.gda.pl. Dane osobowe w postaci plików cookies będą przechowywane przez okres wymagany do celów, w jakich zostały one zebrane lub wynikający z przepisów. Dane kontaktowe Użytkowników Strony Internetowej podane w formularzu Newsletter będą przechowywane do momentu, w którym Użytkownik zażąda usunięcia tych informacji. III. Informacja dla Użytkowników otrzymujących Newsletter Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuję, że: Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest PROJEKTOWANIE MASZYN W. PIETRZYK P. ŻABIŃSKI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, z siedzibą w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Grunwaldzka 68, 83-000 Pruszcz Gdański, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod nr KRS: 0000826069, NIP: 9570474774, REGON 191226138. Pani/Pana dane osobowe w postaci imienia, nazwiska i adresu e-mail są przetwarzane na podstawie zgody i w celu otrzymywania informacji handlowych i marketingowych w postaci Newslettera za pomocą środków komunikacji elektronicznej, na wskazany przez Pana/Panią w formularzu zgłoszeniowym adres e-mail. Dane osobowe, o których mowa w pkt. 2 powyżej, mogą być powierzane do przetwarzania dostawcom usług informatycznych lub agencjom marketingowym działającym na zlecenie Administratora danych osobowych, w celu świadczenia przez nie usług na rzecz Administratora danych osobowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Ma Pan/Pani prawo: wglądu do swoich danych i ich poprawiania, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, udostępniania, przenoszenia oraz sprzeciwu wobec ich przetwarzania; cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, przy czym cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem; żądania od Administratora danych osobowych usunięcia swoich danych osobowych; wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w przypadku uznania, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.; W celu zapewnienia usunięcia, modyfikacji lub złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych proszę wysłać e-mail na adres: pm@pm.gda.pl Dane osobowe będą przechowywane do momentu, w którym zażąda Pan/Pani usunięcia swoich danych osobowych.